Reinigen van je bike na RBKO scheveningen
Berichten

A day at the beach

We blikken nog één keer terug op de zwaarste strandrace ter wereld, de 'Red Bull Knock Out'. Bij deze zware wedstrijd op het Scheveningse strand wordt er veel van mens en machine gevraagd. Als rijder moet je topfit aan de start verschijnen, de finish behalen doe je alléén met je crossmotor. De crossmotor heeft het zwaar te verduren tijdens deze uitputtingsslag, daarom hebben wij gebruik gemaakt van MotorClean en Kärcher!

CleanMyBike.nl heeft tijdens de wedstrijd in de pitlane geholpen bij het GT-MX Team. Met de producten die in deze winkel aangeboden worden werd getracht een top-resultaat neer te zetten. Het team bestond uit drie rijders die op drie verschillende motoren streden om de finish te behalen.
Hoe dat verliep lees je in dit bericht met bijbehorende korte video!

De voorbereiding

Door de losse maar taaie grond wordt er van de complete motorfiets een prestatie gevraagd. Het motorblok, de ketting, tandwielen en koppeling hebben gedurende lange tijd zwaar werk te verzetten. Dit vraagt om een goede voorbereiding en enig inzicht in het strandracen.
Vele rijders hebben voorafgaand aan deze wedstrijd dan ook een technische voorbereiding getroffen door onder andere:

- Radiateur met gaas af te schermen
- Koelsysteem uitbreiden met ventilatoren/radiateurs/vloeistof
- Siliconen- of beschermingsspray (WD40) aan te brengen
- Brandstoftank met een grotere inhoud

De koeling is voornamelijk bij viertaktmotoren cruciaal. Door de radiateur met gaas af te schermen wordt er voorkomen dat modder en zand de koelribben verstoppen. Hierdoor zou de motor te warm kunnen worden met een vastloper tot gevolg. Voor de zekerheid werd er door een aantal rijders een extra koeling aangebracht middels een ventilator, andere koelvloeistof of een compleet andere radiateur.

Doordat deze wedstrijd op het strand wordt verreden heeft de motorfiets ook nog last van een ander belangrijk probleem. Door het zoute water van de zee wordt je motor tijdens en vooral na de wedstrijd aangetast. De eigenschap van zout is dat het vocht aantrekt, na een korte periode vertaalt zich dit in roest en aantasting van het materiaal. Hier moet je de motor zo goed mogelijk op voorbereiden. De aantasting van de motor wordt getracht te voorkomen met bijvoorbeeld WD40, siliconenspray of in ons geval BikeShine. Dit is een eerste beschermlaag die in alle hoeken en gaten bescherming biedt. Door het 'stralende effect' van het opspattende 'scherpe' zand zul je uiteindelijk weinig overhouden van deze bescherming maar het helpt je later vooral bij het schoonmaken.

De wedstrijd

1000 Rijders hebben zich ingeschreven voor deze strandrace. Voorafgaand aan de finalereeks vond er een kwalificatie plaats om het kaf van het koren te scheiden. Er zouden immers 750 rijders in de finale toegelaten worden. Tijdens de kwalificatierace, die een uur duurde, vielen er al veel motoren uit. Zo ook die van onze rijder. Na vier rondes bleek de Husqvarna FC450 2018 van het GT-MX Team niet bestand te zijn tegen deze taaie omstandigheden. De andere twee rijders van het team hebben de zogenoemde 'Joker-loop' weten te trotseren en de omstandigheden overwonnen.
Uiteindelijk bleven er van de 1000 deelnemers nog maar 661 over. Dat wil zeggen dat uitrijden van de kwalificatie automatisch een startbewijs voor de finale betekent.

De finale duurt twee uur achter elkaar. Daarbij kwam dat de zogenoemde 'Joker-loop' vier maal getrotseerd moet worden, de rijders het zoute water van de zee tijdens opkomende vloed ontwijken moeten en de speciale 'X-loop' een uur lang verreden moest worden. Kortom een zware uitdaging voor mens en machine. Dat bleek, want slechts 427 rijders wisten de finish te behalen!

De finish, SCHOONMAKEN!

Na de hevige omstandigheden met crashes, het zware zand en zout water stond Kärcher klaar voor de reiniging van alle motoren. Hier werd volop gebruik van gemaakt. Met de professionele uitrusting konden er twaalf motoren tegelijkertijd afgespoten worden. Er werd gebruik gemaakt van de Kärcher HD 5/15 CX PLUS PROFESSIONAL. Op een 230V aansluiting werd een druk behaald van maarliefst 150 bar met een opbrengst van 500 liter per uur. Met het Easy Force-hogedrukpistool met snelsluiting konden we snel werken, zonder ook maar een schijntje van vermoeidheid te tonen. Het robuuste systeem is bestand tegen een stootje en weet dus van aanpakken.

Ons aanbod van hogedrukreinigers richt zich met name op de particuliere markt, bekijk het aanbod hier.

In combinatie met MotorClean hebben we de motoren fris klaargezet. Niet klaar voor de volgende rit, maar voor het onderhoud wat volgt in de werkplaats. We hebben gebruik gemaakt van een drukspuitpomp. Deze 1.5 liter drukpomp maakt het mogelijk om snel, eenvoudig en langer door te werken.
In deze drukpomp is MotorClean met kraanwater gemengd met een verhouding van 1:6. Deze dikkere verhouding maakt het mogelijk om een zwaar vervuilde motor tot in alle hoeken en gaten organisch te verontreinigen.
Na het inspuiten van de motorfiets met MotorClean lieten we dit product zijn werk doen. Een aantal minuten intrekken betekent het op een verantwoorde manier het vuil van je motor trekken. Dit heeft tijd nodig omdat het product geen zuur bevat. In dit bericht lees je hier alles over.

De combinatie die wij hebben gebruikt kun je terugvinden op de 'Packagedeals pagina'.

De combinatie tussen Kärcher en MotorClean heeft ons geholpen naar een schone crossmotor. Bekijk het in onderstaande video!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *